Uttalande av Åbolands Skärgårdsstiftelse om planerna att helt dra in busstrafiken till Korpoström
Åbolands Skärgårdsstiftelse kräver att beslutet att helt dra in busstrafiken till Korpoström omedelbart tas tillbaka och att eventuella inskränkningar kommer i kraft senare. NTM centralens motivering att passagerarantalet på rutten är så lågt beaktar inte alls skärgårdslagens mål om att främja skärgårdens utveckling genom att skapa ”tillräckliga möjligheter till utkomst, samfärdsel och basservice”. Befolkningens storlek kan aldrig vara basen för en klok skärgårdspolitik.
Beslutet om indragning av busstrafiken till Korpoström som tagits utan några diskussioner alls med dem som berörs drabbar boarna kring Korpoström och äventyrar dessutom allvarligt verksamhetsförutsättningarna för Skärgårdscentrum Korpoström, dess forskare, studerande och turistbesökare.
Skärgårdsstiftelsens syfte är ”att verka för en levande skärgård genom att främja och stödja möjligheterna för fast boende i och inflyttning till skärgården, och verka för att på andra sätt främja en hållbar ekonomisk, ekologisk och sociokulturell utveckling i Åbolands skärgård.” Den icke vinstdrivande stiftelsen är största ägare i Skärgårdscentrum Korpoström där övriga ägare är Pargas stad och Forststyrelsen. Våra tillgångar baserar sig uteslutande på donationer, också grunden för vårt ägande i Skärgårdscentrum.
Bakgrund till uttalandet
NTM-centralens nedskärningar för kollektivtrafiken har lett till tidtabellsändringar som dramatiskt kommer att påverka Skärgårdscentrum Korpoströms och hela södra Korpos tillgänglighet. Korpoström kommer att tas bort från Skärgårdsbussens rutt från och med 12.8. Beslutet innebär att Korpoström och hela södra Korpo kommer att vara helt utan kollektivtrafik och kommer att ha en förödande inverkan på Skärgårdscentrum Korpoströms verksamhet och på hela Korpos livskraft.)
Skärgårdscentrum är ett besöks- och kulturcentrum vars uppdrag är att förmedla kunskap om skärgårdens natur och kultur. Skärgårdscentrum producerar utställningar och konstprojekt och verksamma i centrets utrymmen är Skärgårdshavets Unesco biosfärområde, Åbo Akademis marinbiologiska forskningsstation, Pro Artibus konstnärsresidens, Forststyrelsens bas för Skärgårdshavets nationalpark och Åbolands Skärgårdsstiftelse. Pargas stad är delägare och har centrets utrymmen till förfogande.
Busstrafiken har varit livsviktig för Skärgårdscentrums personal, dess kunder och samarbetspartners. Till exempel Åbo Akademis forskargrupper består ofta av internationella forskare och studerande som kommer till Finland utan bil och för vilka kollektivtrafiken har varit avgörande. Likaså Skärgårdshavets biosfärområde med sina många projektanställda och olika seminarier och tillställningar under alla tider på året. Alla dessa organisationer har också personal som jobbar året runt i Korpoström, vilket gör Skärgårdscentrum till en levande arbetsplats även på vintern! Och många vid Skärgårdscentrum reser till jobbet med buss. De använder ett månatligt resekort som laddas ner till telefonen. När man använder appen registreras förmodligen inte destinationshållplatsen i terminalen, vilket naturligtvis förvränger passagerarstatistiken. Beslutet att avsluta rutten baserar sig på datan på hur många som åker rutten. Det finns sådana som åkt buss till jobbet i Skärgårdscentrum Korpoström nästan varje dag och det är oklart hur personalens pendling från och med den 12 augusti ska arrangeras, om trafiken dras in. En del har pendlat från Pargas eller Nagu och måste nu överväga att söka annat arbete. Det här är ett effektivt sätt att ta livet av glesbygden.
Under sommarsäsongen erbjuder Skärgårdscentrum hotell-, restaurang- och gästhamnstjänster. Många säsongsanställda restaurangmedarbetare är också billösa, och konstnärsresidensets tillgänglighet kommer att försvåras avsevärt om busstrafiken försvinner. I det populära Knattelabbt bedrivs ett viktigt arbete för miljöfostran och hittills har skol- och studerandegrupper enkelt kunnat ta sig till Korpoström med buss. Majoriteten av centrets samarbetspartner Melonta-akatemias kunder anländer till skärgården med buss. Dessa resenärer stannar ofta längre och paddlar i nationalparken och utnyttjar också andra lokala företagens tjänster under sin vistelse. Det har varit ett fint exempel på grön och hållbar turism.
Busstrafiken har gjort Korpoström till en viktig hamn och trafikknutpunkt för bilfria stugägare och båtfolk, och har också gjort det möjligt att välja bort bilen under den hektiska sommarsäsongen. Beslutet att avsluta rutten stöder inte en grön omställning eller hållbar turism och val i vardagen. Det finns också billösa människor som bor på södra Korpo som har klarat av sin vardag med hjälp av busstrafiken. Hur är det tänkt att de ska kunna fortsätta att leva och bo här? Om bussen försvinner blir skolskjutsarna i området helt beroende av skoltaxin, vilket leder till längre restider för skolbarn på hela ön. Det finns många familjer på vår ö som försöker klara sin vardag med en bil, men avskaffandet av busstrafiken kommer att göra detta omöjligt. Att öka biltätheten på ön är varken bra för miljön eller för invånarnas köpkraft.
Det blir tråkigt att se vilka konsekvenser nedläggningen av linjen kommer att ha för regionen. När det gäller turismnäringen talas det mycket om att förlänga säsongen och att locka utländska kunder till skärgården. För Skärgårdscentrum blir detta omöjligt om det inte finns någon kollektivtrafik till Korpoström. Det verkar galet att skärgården stort marknadsförs för turister, men inte är tillgänglig med kollektivtrafik. Det är inte alla som kan eller vågar cykla bland den ökande biltrafiken, på våra slingrande småvägar, som inte ens har mittlinje eller en riktig vägkant. Cykelvägen vågar vi inte ens drömma om. Att fylla skärgården med privatbilar är inte en hållbar framtidsvision för turismen.
Också om man måste dra ned på servicen om det helt enkelt inte finns finansiering, måste detta på något sätt balanseras inom regionen. Det är helt orimligt att förbindelsen till Korpoström helt ska tas bort.
Katja Bonnevier
vice ordförande vid Åbolands Skärgårdsstiftelse och koordinator för Skärgårdshavets Unesco biosfärområde
040-3562655
Anna Franzén
verksamhetsledare vid Åbolands Skärgårdsstiftelse
Tuuli Toivola
verksamhetschef vid Skärgårdscentrum Korpoström
